jeudi 1 février 2007

5 Minuten in het donker

Een oproep van de associatie « l’Alliance pour la planète » aan alle inwoners van Frankrijk om vanavond tussen 19.55 uur en 20.00 uur alle elektriciteit uit te doen wordt vanochtend aangekondigd in de krant.
Het gaat er om de mensen te laten realiseren wat een onnodig electriciteits verbruik men heeft (allerlei apperatuur wat maar “stand-by” staat, televisies, radios, dvd-spelers, computers etc.)
Op deze dag, 1 februari 2007, dat Frankrijk vele van hun Europese buren volgt met het verbod van roken in publieke ruimtes (behalve voor Restaurant, bar en discotheek; dit gaat pas in vanaf 1 januari 2008) moet ik zeggen dat ik niet van de Fransen had verwacht dat zij zo “milieu” bewust waren.
De presidentverkiezingen zullen hier zeker mee te maken hebben, gisteren hebben de belangrijkste candidaten een handtekening gezet onder
de “pacte ecologique” van Nicolas Hulot (lees hier mijn verhaal over die pacte), sommige “beloven” een “vice-premier” te benoemen met een apart ministerie (vice-premier… rare benoeming voor een minister van milieu) dit alles boven op de andere beloftes die waarschijnlijk nooit de dag zien…
Ik zal vanavond naar buiten kijken of de Fransen echt gedisciplineerd zijn en hier aan mee doen, ik twijfel eraan…

L'Alliance pour la Planète (groupement national d'associations environnementales) lance 5 minutes de répit pour la planète, un appel simple à l'attention de tous les citoyens : le 1er février 2007 entre 19h55 et 20h00, éteignez veilles et lumières.
Il ne s'agit pas d'économiser 5 minutes d'électricité uniquement ce jour-là, mais d'attirer l'attention des citoyens, des médias et des décideurs sur le gaspillage d'énergie et l'urgence de passer à l'action ! 5 minutes de répit pour la planète : ça ne prend pas longtemps, ça ne coûte rien.
Pourquoi le 1er février ? Demain sortira, à Paris, le nouveau rapport du groupe d'experts intergouvernemental sur l'évolution du climat (GIEC) des Nations Unies. Cet événement aura lieu en France : il ne faut pas laisser passer cette occasion de braquer les projecteurs sur l'urgence de la situation climatique mondiale.
Et profitez-en pour ne pas tout rallumer dès 20 h. Pourquoi ne pas enchaîner par un dîner aux chandelles par exemple ?

3 Comments:

At 02/02/2007 09:24, Blogger Unknown said...

En? Hebben ze de lichten uitgedaan? Hier in Spanje was er ook veel animo voor. Heb het alleen niet kunnen controleren want had een job interview. Maar uit de krant van gisteravond begreep ik dat er in Nederland niet zo veel enthousiasme voor was. En nu vanochtend lees ik: "actie "licht uit" mist effect".
Jammer hoor.
Moet de spaanse krant nog lezen om te zien of het hier meer effect heeft gehad! Laat het je wel weten.

 
At 02/02/2007 09:29, Blogger Sien said...

Ze hebben maar 1% gemerkt (verlaging van electriciteitsverbruik) dus het was inderdaad zoals mijn twijfels, fransen doen dat niet.
Wij hebben het wel gedaan, Dorine huilend in het donker, vond het maar eng...
En om 20.00 uur bij het nieuws zagen we dat ze zelfs de eiffeltoren uit hadden gedaan, en andere monumenten.

 
At 03/02/2007 19:18, Anonymous Anonyme said...

De Nederlanders hebben het laten afweten, inderdaad. Maar ik zelf ook, vrees ik. Ik heb het momentum gemist. Was het van plan. Ben het toen echter vergeten. Dacht er naderhand weer aan. Deed het licht toen uit. En ging slapen.

Goed dat jullie wel hebben meegedaan. Arme Dorine. Heel goed van haar!

 

Enregistrer un commentaire

<< Home