jeudi 1 juin 2006

Not guilty !!! Of onderwijs en ouders...


Ik heb deze "graspoppetjes" altijd leuk gevonden, toen ik hem zag staan vanochtend moest ik hem ook meteen kopen, niet alleen omdat ik het grappig vind, maar natuurlijk omdat hij "BART" heet !
Wat nog frappanter is dat er op de doos staat : Not guilty...Let Bart free...

Philippe en ik zaten er over te denken om dit aan de "juf" van Bart te geven als kadootje voor het einde van het schooljaar, de discussie gaat deze week namelijk alleen nog maar over ons 7 1/2 jaar zoontje die (en dat is al vanaf de 1ste klas kleuter) gewoonweg niet van school houd, hij heeft de intelligentie wel, maar voert gewoon niets uit.
Zijn rapporten zijn matig, maar konden beter zijn (wie heeft dat niet op z'n rapport gehad, "kan beter") want hij wordt vooral gestraft op z'n slordigheid, maar wat leren betreft is hij toch echt niet achter. (Hij heeft jammergenoeg vanaf het begin van z'n schooljaren, drie maal klassen meegemaakt waar een juf depressief werd in dat jaar, dus dat helpt ook niet.)
Nu heeft deze juf genoeg van Bart, heeft hem ook de helft van het jaar min of meer geïsoleerd, achter in de klas, alleen, in plaats van die jongen te stimuleren en naast een andere leerling te zetten die het WEL goed doet, nee, deze week kregen we te horen dat hij recht naar een "echec scolaire" gaat oftewel complete schoolmislukking... zal op z'n 14de wel gaan werken en er is niets meer aan te doen, dus willen ze misschien ook wel dat hij blijft zitten... ga maar naar de psycholoog, laat hem testen, blablabla...HHHEEEEEEEEELLLLLLUUUUPPP...
Met pasen stond in z'n rapport dat Bart een "atypisch" kind is met een atypische houding...
Wat doe je als ouder, en dan bedoel ik een normaal geconstitueerde ouder, die zich nooit ergens zorgen om maakt, alles gaat goed, gezonde kinderen, blije kinderen, een druk maar heel fijn leven, kinderen komen niets te kort, worden niet oververwend maar zijn echt happy, wat doe je dan als je zoiets mee moet maken. Dit vindt ik dus een atypische situatie waar ik best wel moeite mee heb, je verwacht het niet maar als het gebeurt, ja, wat dan ?
Het zijn zo van die dingen die "tegenwoordig" gebeuren, was dat vroeger zo, nee, ik denk dat dat heel anders ging. Ik was ook een atypisch kind, ben meerdere malen op school geschorst, brutale mond, slordig, kan ik vandaag zeggen dat ik een "schoolmislukking" ben ?
Ik heb er moeite mee want je wordt geconfronteerd met mensen (de juffrouw en de directeur) :"We begrijpen het niet, uw dochter is zo goed op school en ze doet zo haar best, maar Bart moet toch echt veranderen..." (dat vergelijken vind ik al zo belachelijk.)

Die denken dat dit een hoog dramatische situatie is terwijl je zelf heel goed weet dat het op een "normale" manier kan worden opgelost, niet meteen zoveel heibel maken, die jongen wordt er ook nerveus van en door de druk gaat hij 's ochtends met moeite naar school.
Andere maatregelen nemen wat hem betreft, misschien heeft hij inderdaad steun nodig, wat bijlessen, iemand anders dan z'n ouders die hem op een andere manier de pap naar binnen voert. Maar om hier nou zo'n toestand van te maken ?
Ben ik mijzelf nou aan het druk maken of wat, nee ik ben gewoon boos, heb ik gelijk als ik zeg dat het onderwijs steeds minder steun geeft en het maar aan de ouders over laat en te snel zeggen dat er een psycholoog bij moet komen ? Hoe gaat dat in Nederland ? Zou ik wel eens willen weten.


Ik zal jullie verder in deze post geen prijzende verhalen over mijn zoontje vertellen maar het is te begrijpen dat ik als moeder heel trots op mijn normaal atypisch kind ben(hahaha, echt z'n moeder weer) en hij zal er zeker komen !!! (je moet hem eens horen drummen (en andere muziekinstrumenten bespelen)...en kijk deze mooie zeilboot die hij (met hulp van pappa) gebouwd heeft bij Papé (opa) in de tuin.)


Oh, en uh, we hebben besloten die graspop maar thuis te houden en een foto komt zodra hij haar heeft...! (wordt vervolgd.)

12 Comments:

At 01/06/2006 17:44, Anonymous Anonyme said...

Volgens mij moeten de juf en de directeur zelf eens naar een psycholoog, als je zo met een kind om gaat dat volgens hen "atypisch" is dan moet je er juist meer tijd en aandacht aan besteden en hem niet gaan afzonderen, dat werkt averechts!

Blijf maar lekker heeeel erg trots op hem, want wie kan er nu uiteindelijk mooie boten bouwen.....!!!! Ik zou zo mee willen varen!

 
At 01/06/2006 17:53, Blogger Sien said...

Welkom Angie, nog gefeliciteerd, en leuk dat je er ook bent. Dank je voor de steun en we komen wel naar Barcelona varen met ons bootje...

 
At 01/06/2006 18:59, Blogger MacBuccaneer said...

Ik kan me zo goed voorstellen dat je boos bent op de juf en de school. Je kent je eigen kind het best, wellicht herken je ook je zelf in hem. Je weet wat hij waard is, welke talenten hij heeft en om dan te horen dat hij 'atypisch' is, wat is trouwens 'typisch'?
Misschien is hij juist wel heeeeeel erg slim en verveelt hij zich in de klas. (Ik ken namelijk twee moeders met hoogbegaafde kinderen. Zij wisten niet van hun kinderen dat ze het waren, maar de scholen gaven aan dat de kinderen nogal moeilijk te hanteren waren in de klas. Op verzoek van de scholen zijn deze kinderen getest en wat bleek...?!)
Kortom, ik denk dat je van de school mag eisen dat ze beter hun best doen om de kinderen te boeien. Zeker heel slimme kinderen.
En ja, ook in Nederland komt dit dus voor. Want deze twee totaal verschillende scholen beweerden in eerste instantie dat het kind een probleem had. Maar het enige probleem dat er lag, was dat de school niet goed aanvoelde wat de behoefte van het kind was.
Naar mijn mening hoort een school een plek te zijn waar kinderen worden geholpen zich naar eigen vermogen te ontplooien en niet fabrieken waar gemiddelden uitrollen.
Vecht voor je kind, laat je niet afpoeieren door de school en geniet lekker van een opgroeiend ventje dat zoveel interesses en talenten heeft dat school doodgewoon te saai is.

 
At 01/06/2006 19:04, Blogger Sien said...

Ik voel me weer een beetje normaal worden met dit fijne commentaar, dank.

 
At 02/06/2006 09:03, Blogger Michael van Eekeren said...

Mooi gesproken, Kom niet aan het kind van een moeder, en trouwens ook niet aan dat van een vader. Het is helemaal waar dat scholen er zijn voor het gemmiddelde kind, zowel hier als in Nederland. En dat terwijl er in Nederland ideologisch gezien veel meer ruimte zou moeten zijn voor het van de mainstream-afwijkende kind (gek hè eigenlijk willen we allemaal niet mainstream zijn, maar op school wel) en op papier is dat er ook wel, maar dat het vaak niet opgepikt wordt, heeft volgens mij te maken met de aantallen en met het feit dat leerkrachten ook maar gewoon HBO'ers zijn en dat de meeste mensen niet voldoende psychologisch inzicht hebben. Maw: je kunt het niet van een school verwachten, die is er om onderwijs aan te bieden en dat moet in een standaardvorm, en dus ben je uiteindeliijk als ouder ZELF verantwoordelijk voor het resultaat: jij kent je kind als geen ander inderdaad en als het niet werkt, dan zul JIJ, JULLIE naar een oplossing moeten zoeken. Het is duidelijk dat de traditioneel strenge aanpak bij Bart niet werkt. Ik denk dat je zelf onderzoek moet doen en eventueel, indien nodig aanvullende maatregelen moet nemen.
Tot zover het rationele verhaal, de emotie bespreken we binnenkort (?) bij een rosé-van de tap.

 
At 02/06/2006 09:11, Blogger Sien said...

Mijn emoties ken je goed genoeg, daar hebben we zeker geen rosé voor nodig (dan wordt het nog erger) maar dank je voor wijze woorden.

 
At 02/06/2006 09:40, Blogger Luepp said...

Die boot is prachtig.

Mensen moeten leren hun blik gevestigd te houden op het constructieve en het positieve in het leven. Een aanstelling op een school ontslaat je niet van die morele verplichting - die juf moet niet zo zeuren en misschien beter haar best doen om het de kinderen naar de zin te maken.

En die boot, die is prachtig.

 
At 02/06/2006 09:56, Blogger Sien said...

Ik hoop dat i Barcelona haalt, zou gezellig zijn...

 
At 02/06/2006 15:31, Anonymous Anonyme said...

... ik ben geen opvoedkundige, maar ik denk niet dat het probleem bij Bart ligt, maar eerder bij het onvermogen van de school (hem te boeien)! In Belgie is het net zo; als je op de een of andere manier afwijkt van de grijze middenmoot ben je gezien !
Ook voor je eigen gemoedsrust zou ik Bart eens laten testen. Dat is goed voor alles en iedereen en daarin komen m.n. zijn sterke punten naar voren die dan juist moeten worden gestimuleerd. Hij is jong genoeg en de mogelijkheden zijn legio, maar ook de Fransen hebben met hun houding weer eens blijk gegeven van het feit dat "out of the box" denken nog geen deel uitmaakt van hun intellectuele pedagogische bagage !

 
At 02/06/2006 16:01, Blogger Sien said...

Mmmm, als Lotusman komt kijken wordt het ècht gezellig !!! Hé lekkere vent, je kunt het toch ff niet laten om die fransen kritiek te geven hè ?
Ik zal speciaal voor jou (en mijn Flip) een poststuk "auto's" maken, ben je dan blij ? Niet over de Mondeo, maar eerder een Gumpert Appollo...
Dank voor je steun en ik ben al wat minder boos hoor, zoals ik al zei, wordt vervolgd... Kus !

 
At 03/06/2006 12:13, Blogger TwigtSenior said...

Kom er een beetje achteraan kakken, maar ik wil toch wel even melden, dat het probleem , zo te horen, eerder bij de school (en zijn juf) ligt dan bij Bartman. Als een school het al opgeeft bij een kind van 7 1/2 zou ik toch eens uitkijken naar een andere school.
Bovendien past de manier van lesgeven en de pedagogische methodes niet bij je kind, denk ik. Wat ik wel weet is dat een school het niet zo makkelijk mag opgeven en als een leerkracht een kind gaat isoleren vanwege zijn schoolprestaties (en niet vanwege zijn disruptieve gedrag, want daar ga ik dan maar even voor het gemak van uit) is die echt verkeerd bezig (en ik kan het een klein beetje weten want ik heb 4 jaar de lerarenopleiding gevolgd..)

Kortom, confonteer de school met hun verplichtingen, komen ze niet met bevredigende oplossing, verander van school. (ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan, maar het gaat wel om de jeugd (en toekomst) van je zoon!)

en sterkte

 
At 03/06/2006 14:26, Blogger Sien said...

Fijne hulp en steun zo van iedereen, ben blij dat ik toch bij de gemiddelde normale ouder hoor die dit normaal zou aanpakken. Natuurlijk heeft Bart ook een verantwoordelijkheid in dit hele verhaal en moet HIJ er ook wat voor doen, maar toch, iedere dag komt hij weer met meer nieuws, zo van wat er dagelijks in de klas gebeurd... er zijn nog 4/5 weken te gaan (ze krijgen pas 7 juli vakantie)dat wordt nog leuk zo... Wij streven naar het "overgaan" van Bart want we weten zeker dat hij dan bij een "meester" komt, dat zou ook niet gek zijn, zien of zijn houding met een meester hetzelfde blijft, of dat deze meester wel doorheeft hoe deze jongen in elkaar zit. (voordeel, deze meester is reuze muzikaal en doet heel veel met muziek tijdens het schooljaar, echt iets voor Bart)wederom, wordt vervolgd ! Sorry jongens dat ik jullie hier mee overdonder maar het is even ons dagelijks brood (m'n bamsnij...jaja, ik kom ook nog op andere bloggen zo, jeetje, men zou de hele dag kunnen bloggen, goed ik ga weer wat doen, iets ècht doen zou mijn Flip zeggen haha)

 

Enregistrer un commentaire

<< Home