lundi 15 mai 2006

Politiek.


Als we het toch over politiek hebben, leugens, regeren (zie blog van Mike) dan is dit mopje waarschijnlijk wel bekend bij iedereen (toch leuk om weer een keer te lezen) :

Jantje vraagt aan zijn vader: « Pappa, wat is eigenlijk politiek ? »

“Jongen, dat is heel eenvoudig, kijk, ik breng het geld thuis dus ik ben het kapitalisme. Je moeder beheert het geld, dus zij is de regering. Opa ziet er op toe dat alles her ordentelijk verloopt, hij is de overheid. Het dienstmeisje is de arbeidsklasse.
Wij hebben allemaal maar één doel voor ogen namelijk jouw welzijn, daarom ben jij het volk.
Je kleine broertje die nog in de luiers loopt is de toekomst.”

Jantje denkt na en vraagt of hij er een nachtje over mag slapen.
’s Nachts wordt hij wakker omdat zijn broertje vreselijk ligt te schreeuwen en in zijn luier gepoept heeft. Omdat hij zo gauw niet weet gaat hij naar de slaapkamer van zijn ouders.
Zijn moeder slaapt zo vast, die is niet wakker te krijgen.
Hij loopt naar de kamer van het dienstmeisje en ziet zijn vader in bed met deze. Opa kijkt onopvallend toe door het raam...
Ze zijn allemaal zo druk bezig dat niemand hem ziet.
Hij besluit maar om weer te gaan slapen.

De volgende ochtend vraagt zijn vader of hij met zijn eigen woorden uit kan leggen wat politiek inhoud.

“Ja”, zegt Jantje, “het kapitalisme misbruikt de arbeidsklasse terwijl de overheid toekijkt en de regering slaapt. Het volk wordt volkomen genegeerd en de toekomst ligt in de stront...”

En parlant de rumeurs, mensonges et autres coup bas en politique voici la petite histoire de Jeannot que tout le monde doit déjà connaître mais c'est toujours amusant à relire :

Jeannot revient de l’école et demande à son père : « Papa, j’aurais besoin de tes lumières. Pourrais tu me parler de la politique ? J’ai un devoir là-dessus à rendre pour demain. »

Après un instant de réflexion son père lui répond : « Bien, je pense que la meilleure méthode pour t’expliquer tout cela est de faire une analogie avec notre famille.
Je suis le capitalisme car je nourris la famille.
Ta mère est le gouvernement car elle contrôle chaque chose.
La bonne est la classe ouvrière car elle travaille pour nous.
Toi, tu es le peuple et ton petit frère est la future génération…
En espérant que cela puisse t’aider pour ton devoir. »

« Merci papa, » dit Jeannot, « je ne comprends pas tout mais je vais y réfléchir ».

Dans la nuit, Jeannot est réveillé par les cris de son frère. Il constate que ses couches sont sales. Il se rend dans la chambre de ses parents et essaie de réveiller sa mère, sans succès.
Il remarque que la place de son père est vide. Il retrouve son père au lit avec la bonne…En désespoir de cause il retourne se coucher.

Le matin suivant, au petit déjeuner il dit à son père : « Papa, je crois que cette nuit, j’ai tout compris à la politique. »
« Excellent mon garçon, et qu’as-tu compris ? »

« J’ai appris que le capitalisme baise la classe ouvrière, tandis que le gouvernement roupille, ignorant le peuple en laissant la génération future dans la merde ! »

1 Comments:

At 21/05/2006 21:47, Blogger Luepp said...

Dank je, Sien, voor dit heerlijke lange mopje. Ik vind 'em erg leuk. Heel goed gevonden.

 

Enregistrer un commentaire

<< Home