vendredi 20 octobre 2006

Rivalen, racen, auto's, jeugdsentiment en waardevolle handtekeningen !

Het wordt een spannende zondag, laatste Grand Prix F1, who will be this year's Champion ???

Philippe is voor Schumi (Féfé natuurlijk), ik voor Alonso. (Mijn vorige favoriet Raikkonen heeft al de beste tijden gereden tijdens de eerste essais) Je kunt alles perfect volgen op F1-Live.com

Zo had ik altijd mijn favorieten, al vanaf James Hunt
waar ik stikverliefd op was in de jaren 70... Mijn kamer hing vol met posters van deze britse piloot (tot op verdriet van m'n ouders... een vierde zoon ipv een lief dochtertje !) Samen met een vriendinnetje speelde we altijd dat ik getrouwd was met James Hunt, zij was de echtgenote van Bjorn Borg, wat een lol... (een beetje vadertje moedertje spelen is leuk, maar dit was vol fantasie en spanning !) Ik weet ook nog goed dat ik als vader Gene Hackman had, god mag weten waarom, maar dat was gewoon gaaf, spannende opwindende familie, vader acteur, man F1-piloot !

Met alleen maar broers heb ik nooit veel met poppen of Barbies gespeeld (daar gingen dan ook direct de haren vanaf of werd er make-up met stiften op gekladderd, kopspelden in de oren als oorbellen...)

We hadden een eigen racing team, het HUDIG RACING TEAM. Ze (mijn broers en een kennis)kochten oude auto's op voor geen geld, daar werd uren aan geknutseld, gesleuteld en geverfd (dat was het leukste) en iedere zondag werd er een ralley gehouden in de boomgaard. De hele overbuurt keek mee, echt publiek ! Een puntentelling zoals bij de Grand Prix werd bijgehouden en na het seizoen was er een winnaar (met echte cups !)

Mijn broers waren echt fanatiek, de oudste, Pieter, zijn genot was om z'n autootje op de kop te krijgen, of in een boom, dat luktte dan ook altijd. Huibert kon er ook wat van maar Jeff was de meest efficiënte piloot, won ook meestal. Hij had ook de meest vreemde auto's, één ervan was een Kevertje, compleet ontdaan van carrosserie, alleen nog maar chassis, stuur, moter, banden en pedalen, hij heeft hem met linoleum een nieuw jasje gegeven alsof het een F1 was, waanzinnig ding. Later heeft hij een Formule V op de kop getikt waarmee hij de inrit van ons huis mee onveilig maakte (dat ging als een rondje, soort klein circuitje, heel klein circuitje haha) en heeft daar ook mee op Zandvoort geraced.

Ik leerde rijden op m'n elfde in een DAFje (ging net zo hard vooruit als achteruit hahaha) Ik zat nog geen seconde achter het stuur of "hohohohooooooo" ik zat al in een sloot. Maar mijn eerste echte autootje was een goud-oranje NSU ! Man, wat was ik daar trots op. Ik had er ook op geschreven : "De vrouw van zes miljoen" ! En maar racen ! Dat autorijden had ik gauw onder de knie. Als ik straks verhuisd ben zal ik oude foto's terug vinden, dit wordt vervolgd !

Toen ik nog kleiner was hadden we een oud Volkswagen busje in de tuin staan (zonder moter) Daar kon ik uren in zitten en spelen; rijden, iedereen ophalen, boodschappen doen, tegen de kinderen zeggen dat ze hun mond moesten houden, uitgaan... zo zie je maar, iedereen z'n eigen speelgoed. Ik ben blij dat mijn kinderen veel buiten spelen, wie weet koop ik nog wel eens een wrak voor ze, ik weet wat een lol je daar in kan hebben. Trouwens, Mike, die mooie Golf, jouw derde auto, de binnenkort geraniumbak hahaha, die zouden we daar goed voor kunnen gebruiken, Joris en Bart moeten dat maar eens uitvinden!

Wonende in Monaco in de jaren 80 heb ik vele bekende "sportsterren" persoonlijk leren kennen aangezien ik in de grootste Video-Hifi winkel werktte en mijn taak was om alle Originele versie films te bestellen en te verhuren, waardoor ik dus al deze mensen als klant ontmoette en vaak 's avonds in restaurant of disco weer tegen kwam. Bjorn Borg (ik heb hem nooit verteld dat hij zo bijzonder was in mijn jeugd), Mats Wilander, vele andere waaronder ook Keke Rosberg (vader van huidige piloot Niko). Deze vent was echt gevaarlijk, reed keihard over de weg langs mijn gebouw en maakte dan een U-turn door aan de handrem te trekken... leuk spelen, maar dat midden in de stad.

29 augustus 1976 was een hele bijzondere dag, ten eerste de verjaardag van James Hunt, ten tweede de Grand Prix van Nederland op Zandvoort, en ik met m'n 14 jaar had een PITSKAART te danken een heel goed vriendje uit die tijd, Godert!

Je begrijpt natuurlijk wel dat ik iedereen ben afgelopen voor een handtekening, zonder enige moeite heb ik met Mario Andretti staan praten, Jochem Mass was ik ook gek op, deze man woont nu hier in de buurt, kom hem vaak tegen bij de krantenstand. (Hij heeft schoenen aan waarvan de rechterhiel compleet versleten is, die gek zal hier nog steeds scheurend door de straatjes gaan.)

En natuurlijk mijn James, ik heb hem gekust, "Happy Birthday" zei ik blozend, hij pakte me in z'n armen en zei, "I'm sure your wishes bring luck, I will win this Grand Prix, thank you !" En hij won !!!



Deze handtekeningen moet ik maar eens laten inlijsten zegt Philippe (die gek heeft maar 250 kleine Ferrari's modellen in een vitrinekast staan, helemaal geen autofreak dus, die heeft het getroffen met me.)

Het wordt een spannende zondag.

Handtekeningen van :

Gunnar Nillsson, Mario Andretti, Alan Jones, Jochem Mass, Larry Perkins, Jacques Lafitte, Boy Haye, en... JAMES HUNT !

10 Comments:

At 20/10/2006 22:19, Blogger Michael van Eekeren said...

Aa, ik ben als eerste over de streep van dit poststuk. Tsja, als je met vliegende vaart autorijdt, dan kun je het wel piloten noemen natuurlijk. Heerlijk die Franconfonismen, die Larissa ook steeds meer gaat exprimeren.
Ik heb een keer naast je gezeten in die snelle Vulva van jullie, maar ik wist niet dat je zo piloten- en autogek was.
Grappig, dus Bart is dubbel erfelijk belast. Ik zou maar nooit met hem gaan karten, want dat schijnt het begin te zijn van die racemanie.
Helaas, ik heb helemaal niets met F1, niet dat ik er iets tegen heb, maar ik heb me er nooit in verdiept. Ik hou van sporten waar je de mensen ziet zweten en waar ballen en scoren aan te pas komen (voetbal en tennis).
En wat de goede oude Golf betreft de eerste Franse auto die we hier hadden, van jullie gekregen doet allang dienst als speelauto voor Bart (vraag het hem maar) en Joris en voor de geraniums.

 
At 20/10/2006 22:26, Blogger Sien said...

Uhm, ik wil niets zeggen maar Bart kart reeds al meerdere malen, scheurt z'n zusje voorbij, lachen hoor !
En wat dat zweten betreft, heppie nooit zo'n F1 "piloot" uit z'n "bolide" zien stappen, dat is geen zweet meer, net alsof ze onder de douche vandaan komen. Wat nou foeballe of tannisse...
En maak jij geen grapjes over Larissa's francofonisme, mijn broer zegt mij ook altijd, "ach belg, hou je mond"... ik vind dat het wel z'n charmes heeft. Voilà, Buum, bonne nuit.

 
At 20/10/2006 22:40, Blogger Sien said...

ps, hoe noem je zo'n vent dan, een "coureur", dat vind ik meer een MAN die achter de vrouwtjes aan gaat, geef mij maar een piloot, een snelle vent !

 
At 22/10/2006 22:33, Blogger TwigtSenior said...

Wat gaaf, Sien. Zoals je misschien al wist, was ik in mijn jeugd een geweldige F!-fan. Ook James Hunt was een held van mij, cool dat je een handtekening hebt, ook leuk dat je hem gezoend hebt. Triest dat hij zo vroeg gestorven is.

 
At 23/10/2006 08:43, Blogger Sien said...

Hé die John !

 
At 23/10/2006 09:35, Blogger Sien said...

PS BRAVO RENAULT EN ALONSO CHAMPION DU MONDE !!!!

 
At 24/10/2006 09:52, Blogger Luepp said...

Je hebt onderhand zelf een boek geschreven, Sien, zo verspreid over je weblog. Ik heb genoten van je romantische poststuk over jeugdige heldenverering (prachtig beeld!) en onvervalste glamour. "She's been around, you know!" Het poststuk bevat voldoende beelden en trefwoorden voor de flaptekst van een Bestseller: Het HiFi Meisje uit Monaco of Formule 1 in een NSU: de roemroestige geschiedenis van het Hudig Racing Team. Tja, en Gene Hackman vind ik ook wel een soort oervader. Die kan immers alles. En dat kunnen papa's ook.

 
At 24/10/2006 11:55, Blogger Sien said...

We kijken altijd tegen dat soort helden op alsof we zeggen: "die zou ik graag als pappa willen hebben" maar mijn echte pappa was de beste !

 
At 24/10/2006 23:03, Blogger MacBuccaneer said...

Wauw Sien, niet geweten dat jij een 'Pitpoes' bent geweest!

Ik vind je verhaal prachtig. Wat een herinnering en wat een handtekeningen. Echt iets om trots op te zijn. Philippe heeft gelijk; Deze moet je inlijsten!

 
At 04/03/2020 13:06, Blogger sameer said...

nice post thank for sharing this.
ICC T20 World Cup 2020 Schedule
ICC T20 World Cup 2020 Schedule PDF

 

Enregistrer un commentaire

<< Home