jeudi 6 juillet 2006

Geen gezeik tijdens de wedstrijd !


Het fenomeen voetbal is ongelooflijk hoe fanatiek men kan zijn.
Gisterenavond was wederom een wedstrijd, en niet de minste, Frankrijk-Portugal, halve finale WK en ik had besloten om een stel vrienden over de vloer te halen om dit gezamenlijk te kijken.

Het zijn hele lieve vrienden want wij behoren nog tot de “oude TV” generatie, dwz geen grootbeeld, plasma etc, nee gewoon nog een goeie oude Sony TV die ondertussen toch al zo’n 23 jaar oud is (en het perfect doet). Het ging natuurlijk ook om de gezelligheid en ik had ’s middags een paar dingen klaar gemaakt voor een buffetje, vlees, kaas, salades, fruit, iedereen moest het maar uitzoeken.

Onder de ouderen (er waren ook 7 kinderen) waren 2 echtparen Nederlands, 1 Frans echtpaar en 1 mixed, haha, ja dat zijn wij! Zodra de wedstrijd begon werd er heel lief door twee van de Nederlandse vrouwen bordjes opgeschept:… “Nee, niet voor mij”, zei Philippe meteen, “dat zien we wel in de rust!” En het kon ook niet missen dat na de eerste helft de twee Fransen AAN TAFEL gingen zitten, het halve buffet werd opzij geschoven. Je kunt niet alles tegelijk, Franse principes, er is tijd om TV te kijken en tijd om te eten, ETEN DOE JE AAN TAFEL, niet uit je schoot !!! (“ja, Papa !”)

Mijn lieve buum had nog geen tijd om de aftrap te zien en kreeg een bordje voorgeschoven door z’n vrouwtje (wat lief hè), heeft dat wel op, maar was de kluts kwijt, kon zich niet concentreren op de wedstrijd, z’n pacemaker draaide als een dolle, nerveus met een scheef bord in z’n schoot, de garnalensalade gleed er bijna af, en brood snijden op je knieën dat lukt ook niet hè, nee brood moet je breken, niet snijden (lees jij de bijbel niet ?)
Hij is vast jaloers geweest toen hij zag dat Philippe en z’n franse vriendje het helemaal door hadden met het aan tafel te gaan zitten tijdens de rust dat hij er ook nog maar even bij ging en een tweede helft buffet deed (gelijk had i !)

Tijdens de wedstrijd werd er flink gekakeld en geschreeuwd en “geanalyseerd”, wij vrouwen snappen er de ballen niet van (volgens sommige…die zich hier wel zullen herkennen) en we moeten ook af en toe ons kop houden, je mag alleen maar over de wedstrijd praten hahaha, wat een fun, maar ik weet wel dat het voor mij een gezellig feestje blijft zo, want ook al waren het andere teams geweest dan Frankrijk dan ben je automatisch toch voor één van de teams en de spanning blijft erin!

Op naar de zondagavondfinale tegen Italië dus, we weten nog niet precies waar wij dit zullen zien, zondag overdag gaan wij naar een doop met een lunch enz, wordt een zware dag.
Ik ken iemand die in het vliegtuig zit op dat zelfde moment (“Hey, Captain, what’s the score ?”) maar ja, er zijn belangrijkere dingen in het leven dan een finale WKvoetbal (was het Nederland in de geweest dan piepte i waarschijnlijk anders.) Om hem te troosten zullen we maar zeggen dat dit ècht voor een goed “doel” is en ik hoop dat i zal scoren !

De kinderen hebben zich heerlijk vermaakt, film op papamama’s bed, playstation, fietsen, bomen klimmen, schommelen, buffet, ijs en het hoogtepunt van de avond, na de wedstrijd mochten ze gaan zwemmen bij de Buuf ! Vrouw van E had heel zoet allerlei kaarsjes aangedaan op het terras en daar gingen ze ! Wat is er nou lekkerder dan een “bain de minuit” ???

De rosé ging weer goed, vriend “Hoedi” had ook nog een flesje champagne meegebracht voor de overwinning, vrouw “Hoedi” allerlei lekkere taartjes, nou, zo kom je de avond wel door toch ? Oh wat gezellig, ET ZIDANE, IL A MARQUE !!!!

5 Comments:

At 06/07/2006 15:28, Blogger MacBuccaneer said...

Wat een boel drukte en gezelligheid!

Ik was zo voor de Fransen want ik vond de Portugezen vreselijk onsympathiek spelen. Ze verdienden het niet om in de finale te mogen spelen.
Ben benieuwd naar zondag want dat beloofd heel spannend te worden...

 
At 06/07/2006 22:02, Blogger Michael van Eekeren said...

Dus jij hebt mij zitten observeren met dat brood, potdorie. Het was inderdaad heel goed verzorgd in het analoge buurdorp, maar de spanning was mij inderdaad een beetje teveel. Ik denk dat ik zo onbewust toch een beetje gespannen naar de eerste publiciteitsronde toeleef en de presentatie van mijn boek. Ik ben blij dat ik in het vliegtuig zit bij de finale, want nog zo'n avond overleef ik niet, als ik al ergens wordt uitgenodigd, want wie wil mij nu nog op bezoek hebben bij een voetbalwedstrijd?
Toch is dit weer zo'n voordeel van expatjepeeër zijn: als je vaderland eruit ligt, kun je altijd nog voor je tweede vaderland zijn! En dat was ik dan ook, al ben ik het met macbuccaneer eens dat ik minstens even blij was met de uitschakeling van Portugal. Want Nederland ging niet vrijuit (trap van Bouhlaruz op het dijbeen van Ronaldo) en de scheids ook niet, maar die Portugezen waren toch meer met vallen en opstaan bezig dan met voetballen, ook nu weer. OPZOUTEN!

 
At 07/07/2006 08:37, Blogger Sien said...

je mag bij mij altijd nog wel een wedstrijdje komen kijken hoor, ik denk eerder dat JIJ dat niet meer wil hahah ZIDANE Y VA MARQUER !

 
At 07/07/2006 15:54, Anonymous Anonyme said...

Dia Dhuit. Ta la brea sa Dublin. Ta piosa beag gaeilge agam, chuir me an gaeilge ar an blog mar a ta me fed up leis an caint sa dutch. Go raibh mile maith agat agus pog mo thon. Slan leat!

 
At 07/07/2006 16:45, Blogger Sien said...

get out of here you irish ****, it's my blog, I can write in any language I want, why don't you speak dutch hey ?

 

Enregistrer un commentaire

<< Home