dimanche 7 mai 2006

Mr.Slowhand was in town !


De Europese tournee van Eric Clapton die morgen in Glasgow begint heeft een generale repetitie gehad in ons kleine « le Cannet », een buitenstadje van Cannes. 5.400 toeschouwers, waaronder wij, en vooral Bart, dit was z’n eerste concert, en ik denk dat hij de jongste was! De zittribunes waren al gauw bezet dus moesten we voor het toneel gaan staan, met Bart was dit natuurlijk een probleem maar van de brandweer mocht hij op een trap gaan zitten (als enige want iedereen werd daar weg gestuurd voor security) en hij heeft de avond ritmisch knikkebollend en drummend met z’n handen op de knieën doorgebracht. Een flinke gitaarles voor zo'n klein ventje, hij wil ook meteen dat we zijn gitaar weer opknappen, nieuwe snaren enzo dus naast de piano en drums wil hij zich in dit instrument verdiepen. Dat belooft !
De mythische gitarist heeft ons een “elektrische show” gegeven van nummers uit zijn nieuwe album “Back Home”, een nieuwe
versie van “I shot the Sheriff”, een “After Midnight” heel soul, niet te vergeten “Layla”, en tussen door een verassende unplugged accoustique session samen met Doyle Bramhall en Derek Trucks, z’n twee co-gitaristen, met een paar geweldige Blues hits die alleen hij zo weet te brengen en waar je kippenvel van krijgt.
Eric Clapton staat nu op mijn lijstje van “de grote” die ik live heb mogen zien en het was zeker de moeite waard. Hij speelt op 1 avond wel met 12 verschillende gitaren die na iedere song verwisseld worden door meerdere “guitarguards”…
Wat mij echt op viel is dat deze man geen show geeft, nee, he plays music, that’s it, geen poespas, gewoon plezier hebben met muziek maken.
Mr.Slowhand mag voor mij nog lang doorgaan.

La tournée Européenne de Eric Clapton qui débutera à Glasgow demain a eu une répétition générale dans la petite ville du Cannet, juste à côté de Cannes. 5.400 Spectateurs, dont nous, et surtout Bart, son premier grand concert, je pense qu’il était le plus jeune.
Les tribunes assises se sont vite remplies ce qui nous emmenait à rester dans la fosse devant la scène mais les pompiers, très sympathiques, ont permis à Bart de s’asseoir sur des marches vers les tribunes pour être en hauteur (en raison de sécurité ceci était interdit pour les autres spectateurs). Bart a passé le reste de la soirée à bouger la tête en rythme et à jouer de la batterie avec ses mains sur ses genoux. Une sacrée leçon de guitare pour un petit bonhomme comme lui, il m'a déjà avoué qu'il souhaite que l'on lui réaccorde sa guitare, à côté du piano et de sa batterie il a envie de tenter la guitare maintenant. Ca promet !
Le guitariste mythique nous a fait un show très électrique, en jouant des morceaux de son nouvel album «Back Home», une nouvelle version de «I shot the sheriff», un «After midnight» très soul, et ne pas oublier «Layla», en passant par une session accoustique étonnante avec ses deux co-guitaristes Doyle Bramhall et Derek Trucks où ils nous on fait entendre du bon blues comme Eric Clapton en a le secret.
Il a dû changer de guitare au moins 12 fois dans la soirée, des guitares bien gardées par quelques gorilles…
Je peux enfin rajouter Eric Clapton à ma liste de « grands » que j’ai eu le plaisir de voir en concert. Ce qui m’a surtout frappé c’est sa façon de " juste» faire de la musique, pas de show, pas de costumes etc, non, on est là pour faire de la musique, et bien, Mr Slowhand, c’est réussi, et continuez longtemps à nous émerveiller !

5 Comments:

At 08/05/2006 10:53, Blogger Michael van Eekeren said...

Mr. Slowhand mag van jou lang doorgaan, dat begrijp ik. Maar zonder dollen, het lijkt me bijzonder om zo iemand 'live' te zien in een ambiance die niet supergroot is. Voor mij gaat het toch altijd om de muziek en ik heb gemerkt dat het in grote stadions (zeg meer dan 10 duizend mensen) eigenlijk niet mogelijk is om muzikaal iets interessants neer te zetten. De techniek kan dat niet, als je muziek opblaast tot over 10 duizend dan is het op een of andere manier geen concert meer, maar een happening. Ook leuk, maar voor mij minder interessant.
groeten musicologue Van Eekerèn

 
At 08/05/2006 11:46, Blogger Sien said...

Deze zaal in le Cannet is inderdaad super om een concert te zien aangezien er niet meer dan 5500 mensen in kunnen (kleine sportzaal) en zoals je zegt, je geniet er dan echt van en je staat niet te ver van hem af. Het geluid was goed maar dit was wel heel hard en "electrisch" met die gitaren. Zo hebben we daar Florent Pagny gezien (mijn franse idool)twee jaar geleden, en die heb ik aangeraakt want we stonden echt aan de scene. Ik houd je wel op de hoogte als er iets leuks is, wat we wel zouden moeten doen is van de zomer het Juan les Pins Jazz Festival, Dianne Krall komt en nog vele andere fijne muziek, vaak gaan we dan net er naast eten, op de Pirates strand, dan kan je alles horen, lekker eten en de kids spelen gewoon aan zee !!!

 
At 11/05/2006 14:20, Blogger TwigtSenior said...

@ Mike; klopt, groter is zeker niet beter (in dit geval dan) Zag de Stones in de Arena laatst, en het werd pas echt leuk toen ze op het kleine podium midden op het veld gingen spelen (want daar stond ik dus net vlak voor) waardoor ik die maffe richards bijna kon aanraken (wilde ik natuurlijk helemaal niet, brrr). Ik hoop trouwens dat alles goed met hem gaat nadat i vorige week, op zijn 62ste(!), uit een palmboom is geflikkerd . Welke bejaarde klimt dan ook in een palmboom? Overigens las ik dat i in 1998 een doorboorde long en drie gebroken ribben opliep omdat i van een ladder in zijn bibliotheek was gedonderd (hij wilde een boek pakken, daar moet je sowieso mee opppassen) en in 2000 liep i een infectie op aan zijn vinger die die had gesneden aan een gitaarsnaar (na 50 jaar gitaar spelen notabene!) Tot zover de medical history van een rollende steen...

Over muziek gesproeken, binnenkort een nieuw muzikaal inititief van twigtSenior, hou de blog in de gaten

 
At 11/05/2006 15:35, Blogger Sien said...

Ja, heb je dat ook gelezen, uit een palmboom gevallen, de eerste concerten zijn al afgelast, opening in Barcelona 27ste, Milaan en ook Parijs. Ze komen hier in Nice op 8 augustus, ik denk niet dat ik ga, er zijn al 45.000 toeschouwers die tickets hebben, (het record hier in Nice was U2 met 54.000 man)is voor mij iets te veel en ben bang dat Bart mee wil en dat kan ik dat ventje niet aan doen !
@ John, ik denk dat ik je gezien heb in de Arena daar beneden naast het podium (haha), ik was er ook ! (Met die ontzettende regen, daarna om een taxi te krijgen...) Was een leuke avond trouwens want toen was ik met m'n broer samen en zijn we heel bijzonder gaan eten in Ouderkerk a/d A. voor het concert en dat is nooit van m'n bankrekening afgeschreven ! Ga je in Juni weer ?

 
At 11/05/2006 16:29, Blogger TwigtSenior said...

Nee, genoeg stones gezien, was toch al niet zo'n fan, U2 trouwens ook 'gezien' in de Arena, of eigenlijk naar de videoschermen gekeken (tribuneplaats tja), waren wel mooie projecties trouwens. Ik heb nog wel een tip voor jullie daar in France (zeker voor Mike) , ben post aan het voorbereiden, check my blog tonight!

 

Enregistrer un commentaire

<< Home